söndag 24 mars 2013

Jag handlar för sälen

Det är kul att handla miljömärkt och närodlat. Som tur är har jag ingen bil så jag promenerar till affären. Det blir en trevlig utflykt med motion på köpet till Hageby centrum cirka en gång i veckan. Sälen påminner mig när jag är i affären. Många fina små märken är det. Ibland lite svåra att förstå. De flesta märken står för en god sak. Ett bra tips är att lära sig några märken i taget och koncentrera sig på att jaga dessa. Det behöver inte heller vara speciellt dyrt att handla medvetet. Jag tycker att Willys har många miljömärkta produkter till bra pris.

Imorse läste jag om märkningen MSC på fisk och skaldjur i WWFs tidning EKO. De har tagit fram regler för ett uthålligt fiske som bevarar mångfalden i haven, ställer krav på goda arbetsförhållanden på båten mm. Något annat jag lärde mig från den tidningen är att den som köper palmolja ska leta efter sertifieringen RSPO. Där ställs krav på en mer ansvarsfull produktion med miljömässiga-, ekonomiska-, och sociala krav. Innan nya plantage av RSPO certifierad palmolja anläggs måste den som vill odla informera om detta vilket ger lokanbefolkning och organisationer möjlighet att framföra sina synpunkter och förhandla om rättigheterna till marken. I många fall har småägare fått tillbaka rätten till den mark de brukat i generationer genom klagomål via RSPO står det i tidningen WWF EKO. I tidningen skriver de att det inte är rätt att bojkotta palmoljan då det har en nyckelroll för ekonomin och befolkningen i hela Asien. Det var tänkvärt tycker jag.




2 kommentarer:

Charlotte sa...

Du vet väl att du kan ha ett virtuellt Willy's-kort?! Ditt födelsenummer registreras i kassan då du drar ditt bankkort och du får den givna rabatten. Smart va...inget vidrigt plast-kort! Jag har ett. Puss

Jennie sa...

Det visste jag inte. Bra tips.