söndag 22 oktober 2017

Min familj och jag på Pipmossen

Senast jag var på Pipmossen hade jag och min vän Sas kämpat oss fram med hundar, cyklar och kärra genom snårskog för att testa att ta oss dit närmaste vägen. Idag när mamma och Sofie var på besök tänkte jag ge Pipmossen en ny chans men denna gång kom vi med något bekvämare färdmedel på en längre men eklare väg.

I bilen på väg till Pipmossen åkte vi förbi Erstorpesjön som är en väldigt trevlig sjö. Vid denna sjö finns en gård som heter Erstorp. Det är en riktig drömgård med ett rött gulligt torp, gröna hagar, lövskog och barrskog, en grusväg med gräs i mitten och så denna sjö. Denna idyll har allt jag kan drömma om och lite till. Sofie säger att vi mår bra av att drömma. Det kan jag verkligen hålla med om. Att skapa fantasier i huvudet kring olika platser att bo på kan vara minst lika härligt som att läsa en bra bok eller se en riktig måbrafilm.

Jag fick stanna till bilen när jag körde genom gården för det var fullt av katter och kattungar som sprang över vägen upp till en lada. Mellan springorna till ladan tittade det ut fler katter både vuxna och ungar. Så nära jag var att plocka med mig en av dem som var alldeles lurvig och långhårig.

Pipmossen var trevlig att promenera runt och på. Ganska blött på sina ställen men vilka vackra färger det blir i mossen på hösten. Fikat tog vi på vägen tillbaka bid Erstorpesjön, sen åkte vi hem och gjorde creps med kantarellstuvning för det var klart att vi kom hem med svamp även fast vi gjort hårda ansträngningar för att försöka att inte se svampen idag.

Foto Sebastian Estay och Jennie Åström

Inga kommentarer: