söndag 15 oktober 2017

Bastun vid Övre Glottern

Så många gånger jag gått förbi denna bastu vid Övre Glottern men aldrig tagit mig för att boka den för att basta. Nu tack vare goda vänner fick jag äntligen basta i skogen och bada näck i en höstklar sjö. Ensam är en aldrig vid Övre Glottern så detta skådespel bevittnades av en hel grupp människor som satt och grillade korv på en udde länge bort.

Egentligen var vi en hel handfull vänner som skulle sova över i vindskyddet och sen basta. Dock var vi några som bangade övernattningen. Jag var mentalt och fysiskt inte redo efter förra helgens magsjukeäventyr. Ett par andra vänner föll också bort på grund av sjukdom så det blev bara de tappra överlevarna  Sas och Patricia kvar.

Så denna vindstilla och soliga söndagsmorgon åkte jag ut till Övre Glorttern för att titta till och basta tillsammans med de två nu inbitna friluftsfantasterna. Det ska sägas att Patricia tills för några veckor sedan knappt kunnat stava till ordet friluftsliv och nu är den enda som med järnmod bet sig fast i tanken att sova ute. Nästa gång lovar jag att hon ska få med även mig. Att sova i vindskydd står högst upp på min önskelista så fort jag slutar må illa av bara tanken på nötter, trangiakök och kantareller.

Bastun var underbar, så även de tre dopp jag tog i sjön. Sas brännde på tillsammans med mig men var klar precis lagom till att jag kommit in i andra bastuandningen. Patricia tog det lugnt och satt nära ytterdörren. Något bad blev det inte. Det fick vara nog med nya äventyr efter natten i vindskyddet. Även Myra kom in och testade bastun några minuter men hon trivdes bättre vid strandkanten tillsammans med Movi och Molly.

Efter bastun gjorde vi upp en eld vud vindskyddet och grillade korv. Den lunchen satt riktigt fint då min mage kurrade rejält inne i bastun. Vandringen tillbaka genom en grön skog med inslag av gula björklöv var underbar. Så här ska livet levas varje helg, det tycker nog både hundar och människor.

Inga kommentarer: