torsdag 23 januari 2014

Mot Eskilstuna

Åker tåg igen nu själv. Sträckan mellan Stockholm och Eskilstuna. Även idag var jag på plats 20 minuter innan tåget skulle gå. Väntade nere i gånen på centralen. Gick upp till spåret tio minuter innan avgång. På skylten stod det Eskilstuna och ett tåg var på plats. Denna gång var tåget inte tomt och det var fullt av folk som gick på. Till synes stressade människor. Efter tågäventyret Åka tomt tåg kände jag mig mycket tveksam till att kliva på tåget så många minuter före avgång. Det är så mycket som ska stämma när man åker tåg. Rätt tid, rätt riktning, rätt destination, rätt tåg. Och hur kommer det sig att dessa människor är så stressade då det är nästan tio minuter kvar till avgång? Jag tog det säkra före det osäkra och fågade en av de stressade resenärerna som var på väg att kliva på tåget "ursäkta, går detta tåg till Eskilstuna?" Jag kände mig dum i samma sekund som jag ställt frågan. Svaret ja var inte direkt oväntat. Jag inser att jag måste arbeta med förtroendet, SJs skyltning på spåret stämmer 99 gånger av 100.

Inga kommentarer: