torsdag 24 mars 2011

Russin

Jag vet inte om det var alla resor på de serpentinformade vägarna, pelikanerna på stranden med det glittrande vattnet i bakgrunden, den stilla havslinjen, de mjuka bergtopparna eller det mer avslappnade livet i sig. Under mina månader i Latinamerika producerade min hjärna ständigt meningar som ville ner på papper. Det fanns alltid en historia som ville berättas.
Livet i Sverige får min penna att klumpa sig. Min skrivarhjärna har torkat ihop till ett litet russin. Också all denna reklam i brevlådan. Jag har glömt att sätta upp en skylt. Men "ingen reklam, tack" hjälper inte om jag prenumererar på DN. Slår upp tidningen på morgonrn i gott hopp om att ta in någon spännande nyhet. Och det slår aldrig fel. Mina ögon faller automatiskt på första bästa reklaminslag. Den stjäl all uppmärksamhet av det som händer i världen. När jag stirrat tillräckligt länge på de sportskor som reas ut med medföljande text är morgontheet snart uppdrucket och det är dags för nya uppdrag. Detabbartiklarna och världsnyheterna får samsas om den sista slurken.
Nu är det slut på russindagarna. Jag gick till biblioteket och lånade en bok. Varken världsnyheter eller Stadiums realisation gör mig tillräckligt inspirerad. Och orden måste få cirkulera. Livet blir mer spännande så.


2 kommentarer:

Anonym sa...

algo así como leer para escribir, apagar la tele, escapar de las distracciones del mundo moderno, descubrir nuestro interior porque hay algo hermoso para crear y contar.
en un principio es algo difícil porque hay distracciones en todas partes, incluso distracciones que se hicieron parte de la vida diaria (diarios innecesarios, página de internet innecesarias, actividades innecesarias).
hay que poner agua en la russin para que esté fresca para brillar

Therese sa...

du är bra, jag förstår dig min kära -det går inte att komma undan... jag längtar efter att din penna ska sluta klumpa sig och att få läsa dina starka meningar.