onsdag 11 november 2009

Quiero ser libre


Hoy decidí, romper cadenas
Idag betämde jag att jag skulle bryta kedjan
Quiero escapar de mis quimeras
Jag vill ta mig ur min illusion
De la rutina de la vida que elegí
Från den livsrutin som jag valt
Borrarte de mis recuerdos seria ideal
Sudda bort dig ur mitt minne
Para vivir un solo momento de mi verdad
För att leva en stund i min verklighet

Quiero ser libre, libre, libre
Jag vill vara fri, fri, fri
Como el viento
Som vinden
Y hacer lo que yo mas quisiera con mi tiempo
Och göra det jag hellst vill med min tid
Sin ataduras que me quiten mis momentos
Utan det som hindrar mina ögonblick
Quiero ser libre, libre, libre
Jag vill vara fri, fri, fri
Como el viento
Som vinden
Y no me importa lo que piensen el mundo entero
Jag bryr mig inte om vad resten av världen tänker
Será la soledad mi calma y mi consuelo
Ensamheten blir min frid och tröst

"Quiero ser libre" med Grupo La Noche. Slarvigt översätt av mig.
http://www.youtube.com/watch?v=CeG-Hbb3A0Y

När denna låt spelas på ett chilenskt dansgolv stannar den tvåsamma världen upp.
Helt plötsligt sjunger festens alla ungdomar med i refrengen till den låt som propsar på en frihet bortom det invanda tankemönstret.
När låten tagit slut scannar de som inte redan har en partner att gnida sig mot åter igen med blicken över dansgolvet. DJ'n ropar i högtalarna att alla singeltjejer ska räcka upp handen. Och vips blir sökandet lite lättare.

Precis som låten förmedlar lämnas tvåsamhetens strävan endast för ett ögonblick. Jag drömmer om den dag fler då vågar ta en längre promenad in i det partnerfria livet. "Un solo momento" är inte tillräckligt för att upptäcka att det erbjuder en värld av möjligheter.

Jag skriver på min bok och inspireras av de personer jag intervjuar. Förhoppningsvis kommer dessa personers berättelser att nå ut till flera människor. Tyvärr är det inte jag som har makten att bestämma det.


3 kommentarer:

Tanya sa...

Snyyyggt, Yo tambien quiero ser libreee haha

Puss på dig sötaste Jennie =)

Charlotte sa...

Hmm, lyssnade på Grupo la noche - skön medryckande musik...puss

Anonym sa...

Åh, vacker!
Jag är så fundersam över vart jag står i tvåsamhets-frågan. Men vacker text.

Besotes a ti, jennita!
Johanna