måndag 8 december 2008

Sa drog det igang

Bossarna Asa och Delias besök i Saraguro satte eld i röven pa vara handledare. Imorse träffades vi som vanligt för att planera veckan. Ett möte som brukar ta max en timmeoch sen är vi klara. Men denna dag fick vi en noggrann och fin presentation av hur FIIS är uppbyggt och hur de olika är uppbyggda. Jag förstod det mesta som sades vilket jag är väldigt glad över da jag upprepade ganger fatt höra av handledaren Pepe att jag har problem med spraket. Jag är ocksa glad över att jag är sa fragvis som jag är da jag fick tillfälle att visa bade mina spanskakunskaper samt att jag var intresserad av deras arbete genom de manga fragor jag ställde. Helt klart en mycket bra förmiddag.
Efter lunch fick vi besöka centrum för utbildning, efter att ha bett om det. Vi ville gör en planering med dem för kulturellt utbyte. Vi blev visade till ett klassrum som det snart började ramla in elever i. Anita som jobbade där sade att hon gärna ville att vi skulle lära ut engelska. Da vi redan har det och känner att vi är i Ecuador för att göra andra saker ocksa föreslog vi att lära ut lite om Sverige och Europa. Hon var väldigt pa pa förslaget. Engelskan fick vi börja med redan pa en gang da eleverna var intresserade. Denna lektion blev väldigt skön och avslappnad och lärarinnan Anita var pigg pa att fraga om vad orden hette pa svenska samt säga den pa kichwa ocksa. Det blev en kallass med fyra olika sprak. Kan verkligen kallas kulturutbyte vilket är ett av syftena med hela praktiken.
Efter engelskaklassen gick vi till en annan organisation, Wampra (ungdom pa kichwa, som vi pratat med tidigare. De vill ocksa ha workshops och är främst intresserade av genus och alkohol. I januari ska vi ses igen för att pressentera ett förslag om en alkoholworkshop. Nu börjar det hända grejer och vara knappa heldagar av arbete har helt plötsligt förvadlats till heldagar da vi kommer att göra saker med FIIS, planera engelskalektioner samt workshops. Lärorikt och kul! Asa och jag tog en glass i parken för att fira!

1 kommentar:

Charlotte sa...

Så skönt att det börjar komma igång och hända saker!!!!!Det vore för jäkla kul om ni får ut det ni tänkt av resan.....Kram mamma