tisdag 6 april 2021

Is i magen

Påsken kom med lite välförtjänt ledighet och lite annat pyssel som måste göras. Under två dagar i stugan i Östa fick jag slappna av med mysiga friluftsaktiviteter tillsammans med min syster som jag inte träffat på länge. Vi vandrade med våra hundar och badade kallbad i en lugn vik. God påskmat på det och umgänge med min far. Det gav mig tillräckligt med energi för att städa det sista i vår lägenhet inför visning och packa väskorna till Östersund. 

På lördagen for vi norrut och fick möjlighet att njuta av vårvintern. Boendet vi hyr via Airbnb ligger ett par mil utanför Östersund och är en trevlig lägenhet i ett sekelskiftshus. Här har vi haft möjlighet att vila upp oss ytterligare. Vi kopplade bort försäljning och köp av lägenhet ett par dagar och sadlade istället på skidor och skridskor och upptäckte snötäckta myrmarker och blåsiga vikar. Ett par dagar med frisk luft och långa lugna kvällar i lägenheten gav oss ytterligare energi att ta tag i de praktiska delarna med denna resa. Möte med vår husleverantör som var väldigt trevligt och även bjöd på ett mycket angeläget möte med hennes hund. Och så tre lägenhetsvisningar på rad då vi besökte en tvåa och två ettor.

Efter denna dag har vi blivit ytterligare lite klokare i hur bostadsmarknaden ser ut just nu. För det första fick vi reda på att priserna för att bygga hus gått upp märkvärdigt då bland annat trä blivit mycket dyrare. Det hus vi valt att bygga ligger nu ute på nätet med ett betydligt högre pris. Men eftersom vi skrivit papper innan prishöjningen har vi låst våra priser. Bingo på den!

Vi har också förstått att marknaden för mindre lägenheter är trögare nu. De mäklare jag hört mig för hos i Östersund säger att ettor och tvåor alltid är lätta att sälja vidare, ettor kanske mest i samband med terminsstart och tvåor hela tiden. Jag tycker mig dock se en viss tröghet. De ettor vi tittat på idag har legat ute för försäljning i kanske två månader. Tvåan tittade vi på innan visning men det finns iallafall tre tvåor i samma område som haft visning och där budgivningen inte kommit igång eller ligger under eller precis på utgångspris. 

Vi hade själva visning av vår lägenhet idag och det kom fyra sällskap på denna. Det att jämföra med då vi köpte vår lägenhet i Gävle och det kryllade av intressenter i lägenheten. Nu kanske de som kommer inte tar med faster och moster utan bara sig själva men jag vill minnas att det var en hög intressenter som sedan trattades ner ner till att bli tre som lade bud. Då för ett år sedan var vi väldigt vågade. Vi gick in ganska hårt i budgivningen och vann den inom loppet av en till två dagar. Idag är jag mycket mer försiktig med mina pengar och är inte beredd att betala något överpris. Mister jag en lägenhet står där iallafall tre stycken åter. Vi har lagt ett bud på tvåan nu som gäller fram till visning. Efter en del diskussion fram och tillbaka landade vi i att lägga det strax över utgångspris. Säljaren tackade och sa att hen förväntar sig mer om hen ska sälja innan visning men. Det kan jag mycket väl förstå men vi väljer att ha is i magen och står kvar vid vårt något försiktiga bud. Än vet vi inte om och till vilket pris vår egen lägenhet blir såld. 

Det är en mycket spännande tid vi lever i när det gäller att köpa och sälja bostäder. Enligt SVT har fyror i Stockholm gått om ettor vad gäller kvadratmeterpris, ettor som så länge legat i topp. Hur som haver känns det helt rätt just nu att bygga hus. Men vem vet hur det ser ut i framtiden. Det kommer dock inte röra oss i ryggen. Vi ska ju bygga för att bo och inte för att sälja.

Is i magen 

Möte på Trivselhus 

Skridskor på Näkten

Stranden nedanför vår tomt

Vår tomt

Paus efter skridskoturen

Skidtur i Löfsåsspåren 


Vårt Airbnb boende i Lit

Kallbad med syster i Östa 




Vandring med hundarna i Östa 

Påskmiddag med pappa 


Provar systers husvagn 

Vandring med syster i Östa 

Inga kommentarer: