onsdag 24 juni 2015

Pelargoner och regn

Med gråsvarta måln över oss styr jag, Sebastian och Movi bilen Humlan mot handelsträdgården i Kårtorp. Vad är bättre en regnig dag än att åka ut till stora växthus och kolla på blommor.

Regnet öste ner när vi kom fram och vi sprang in i ett av växthusen där den växtligheten mötte oss med vackra blommor och  söta dofter. Jag och Sebastian som älskar pelargoner gick genom fem växthus på handelsträdgården innan vi hittade en annorlunda pelargon som vi ville ha. Denna var dock inte till salu då det var en moderplanta.

Ögon och luktsinnen var nöjda när vi styrde mot nästa stopp. Dock var pelargonlusten större och mer otillfredställd än någonsin. Nu ville vi titta på pelargoner med blad och blommor i alla former och färger. Jag hade för ett par år sedan sett på Internet att det fanns ett riktigt pelargonparadis här i krokarna. Nu skulle vi dit.

Nästa stopp blev på Trädgårdsbyn någon kilometer bort. Det var i mindre skala än handelsträdgården men vi fick fullträff direkt vad gäller annorlunda pelargoner. De sålde både stora och små plantor samt sticklingar.

Jag och Sebastian plockade ihop tre små plantor och en stickling som vi gillade. Det var Herrgårds pelargon, Old spice, Stadt Bern och Stjärn pelargon. Sebastian kom även på att vi skulle ha en hängpelargon så vi slog till på en sådan med.

Kvinnan som jobbade där var väldigt trevlig. Vi pratade om våra olika erfarenheter av pelargoner. Jag frågade om de stora växthusen fulla av pelargoner och hon berättade att det var Rocksta som jag pratade om och att de lagt ner då mannen som hade det dog. Hon hade dock köpt in några av de äldre sorter som funnits där för att bevara dem.

Det var alltså så nära pelargonparadiset som jag kunde komma. Innan vi åke skickade kvinnan med oss en planta gul tomat. Regnet hade avtagit och vi styrde hemåt för att ge plats åt våra nya växter.

Inga kommentarer: